15 december 2013

Advent

Idag är det redan tredje advent och ikväll har jag tänt det tredje ljuset i min adventsljusstake. Så här fin ser den ut. Jag har faktiskt inte haft en riktig stor adventsljusstake förut utan nöjt mig med min lilla, lilla som jag gjorde för länge sen på lekis. Jag hittade en vit som jag tyckte var fin och pyntade med grönfärgad lav (preparerad så det inte börjar brinna) och två små silverfärgade kulor.



Även resten av min lägenhet är nu pyntad. Detta är sovrummet med lussekattsgardiner, ängel och två hyacinter. De sistnämnda köpte jag i fredagskväll och petade ner i lökglasen. Hoppas de hinner slå ut lite innan jag far hem på julledighet.


I köket är det julkulor på gardinerna och en elljusstake i fönstret. Den är också ny för i år, har inte haft någon tidigare. (På bokhyllan syns min gamla adventsljusstake med julgransljus i!)


Slutligen vardagsrummet! Ta-daa! Jag plockade upp min rosa julgran från källaren i fredags kväll. En vecka tidigt egentligen men jag kommer ju inte vara hemma så mycket under jul och njuta av den så jag tyckte jag kunde passa på redan nu eftersom jag fick folk på adventsmys hit igår. De var mycket impade av min gran, hihi! Belysningen har jag skaffat nu och jag måste säga att det blev himla mycket bättre med lite ljus i den. Avståndet är lite långt men gardinerna är jättesöta med domherrar och rönnbär på. Stjärnan i fönstret är kopparfärgad och ger fantastiskt mysigt sken på kvällen. 


Här adventsmysas det med glögg och fika! Är väldigt nöjd med vardagsrumsmattan som jag köpte på ikea i höstas.

När jag ändå skriver om advent kan jag ju lika gärna skriva om tidigare adventshelger också. Förra helgen gjorde jag inget speciellt men första adventshelgen var jag fullbokad. På lördagen hade jag repetitioner halva dagen inför höstens stora konsert...


Så här såg jag ut. Jumper: Lindex, hängslekjol: H&M. Kjolen beställde jag via nätet och till slut kom den i november. Det dröjde rätt länge och jag tror att den sålt slut i flera omgångar.


På söndagen pallrade jag mig upp och kom iväg till kyrkan. Kyrkan har varit stängd för renovering i nästan ett år och återöppnades första advent med pompa och ståt. Ärkebiskopen var där och predikade. Han är så himla bra! Något jag slås av varje gång jag hör honom.


Adventsklädd! Jacka: Ingni, mössa och halsduk: stickad av mamma, vantar: LDS, stövlar: Yumetenbo.


Utan ytterkläder: top: SLY, kjol: Whoops i Lund.

 

Det var premiäranvändning för mina nya julstövlar! Tycker de är himla snygga! Lite höga för vardagsbruk så jag har bara använt dem en gång sen till jobbet när vi hade julbord i fredags. Det följde med en blingig liten kedja att fästa runt ankeln också men de har jag inte använt än. Till julafton kanske...

Efter att ha mellanlandat hemma för lunch var det dags att bege sig tillbaks till kyrkan för genrep. Sen var det dags för avslutningen på firandet av kyrkans återöppnande. Konsert med Camerata Vocalis (som jag sjunger i nu), drottningholms barockorkester och solister. Kyrkan var fullsatt till sista plats och det blev en mycket lyckad konsert! Vi framförde "Israel in Egypt" av Händel. Underbart sätt att fira advent på! Jag lånade föjande två bilder från min körkamrat, hoppas hon inte misstycker...


Jag under genrepet. På gott humör. ;)


Strax innan konserten börjar. Mycket folk och jag var fin och vågig i håret! ^^


Avslutar dagens inlägg med en bild på julbelysningen i Sthlm. Jag var där i eftermiddag och shoppade julklappar. Först gick det helt värdelöst men sen lossade det plötsligt och nu tror jag att jag nästan fixat alla. I år har jag dock beställt rätt mycket via nätet också. Shoppar ni mycket julklappar på nätet? Jag har inte gjort det tidigare men i år har det känts så himla smidigt. Jag har inte haft så mycket tid att springa runt och leta...
Hittade en present till mig själv också, haha underligt va? Kan ju aldrig låta bli och handla till mig själv... Sf-bokhandeln har börjat sälja egg-tidningar så jag köpte decembernumret! Kul! Men nu är klockan mycket. Jag ska ta en dusch och sen krypa ner i sängen med min nya egg. Hoppas ni alla får en bra vecka, den sista innan det är jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar