11 februari 2014

me Jane fukubukuro 2014

Jag har länge varit ganska förtjust i gyaru-märket MA*RS och inhandlade några plagg där när jag var i Japan i somras. Dock köpte jag inte något utav deras riktigt frilliga rosa plagg utan lite enklare plagg... Men de sista månaderna har jag inte längre suktat lika mycket efter plagg från MA*RS som från dess systermärke me Jane. Jag har fullständigt förälskat mig i deras kläder! Så mycket att jag faktiskt bestämde mig för att för första gången beställa en fukubukuro.
En fukubukuro är en så kallad "Lucky bag" eller "Happy bag" (översätts med båda har jag märkt). Dessa släpps vanligen runt nyår av japanska affärer och är något av överraskningspåsar som innehåller varor till ett högre värde än man betalar för dem. Gyaru-märkenas nyårs-fukubukuro innehåller vanligen en jacka/kappa att använda resten av vintern plus plagg som ska gå att använda in på våren...
Årets fukubukuro från me Jane kostade 5250 yen och innehöll två plagg till ett värde av 15000 yen. Jag beställde den från fashionwalker.com via en shoppingservice. (Första gången jag använde det, med det funkade fint!) Det enda som irriterade mig var att typ bara nån dag efter att jag hade gjort min beställning så släpptes de på märkets egen webshop och innehöll då tydligen ett extra bonusplagg som man bara fick från märkesshoppen... Bu.

Så här visades me Jane:s fukubukuro upp för försäljning på Shibuya109:s och på Fashionwalkers nätbutiker.




Så i mitten av januari fick jag till slut ett stort paket på posten!


 ...och när jag öppnade hittade jag det här!




Inplastad och fin! Men den såg ut precis som på bilderna. Jag hade genom en av alla näthandlar listat ut att jag skulle få någon sorts parkas/ militäraktig kappa och en randig klänning.


Och det här är vad som fanns i! Till min stora glädje visade det sig att det var en jacka och inte en kappa! (Har redan tillräckligt med vinterkappor men inte lika många jackor.) Enligt storlekslappen är den en M. Den är lite trång i armhålorna om jag har för tjock tröja på mig under men annars funkar den fint. Har använt den en hel del sista månaden!


Klänningen var inte riktigt den jag hade förväntat mig och jag är kanske inte överförtjust i färgen. Beige är inte riktigt min grej på kläder för det mesta. Klänningen är i S och är egentligen lite för liten för mig i dagsläget. Men det stora problemet är ju att jag kan glömma att använda den som klänning. Hur korta är japaner egentligen?!


Förrförra helgen kände jag mig ändå hyffsat smal och tänkte att det väl var dags för premiäranvändning. Med en svart skaterkjol från H&M funkade den rätt fint.






Jag passade på och fotade när jag stod i provrummet på Cubus. Hoppsan... Mitt omdöme är att jag är helnöjd med jackan men att klänningen inte var riktigt lika lyckad. Kan dock inte klaga på kvalitén. Kläderna är välsydda och det är riktigt tjock trikå i klänningen. Jag väntar faktiskt på att få hem ytterligare en beställning med kläder som jag köpte på vinterrean, två tröjor, en långklänning och en kjol. Hoppas inte allt är för smått bara... Jaja, fortsättning följer. Vem kan väl motstå ett märke med sloganen "you Tarzan, me Jane"!

2 kommentarer:

  1. Åh, men klänningen var ju jättefin! Ha, skulle dock inte våga beställa nåt från Japan. "Vågar" ju knappt beställa här i Sverige (eller kanske lathet.. orka skicka tillbaka och hålla på liksom) Storlekarna är ju ofta galet konstiga.
    Kul att du beställde, trodde inte det var så vanligt med dessa över internet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hehe, i ärlighetens namn har jag ett och annat plagg i garderoben som inte riktigt passar eller blev riktigt som jag tänkt mig. (Är också alldeles för lat för att skicka tillbaka och krångla.) Har börjat beställa en hel del över nätet på senare tid och för det mesta går det konstigt nog bra! Men japanska storlekar är ett kapitel för sig. Vem kom egentligen på Free size? Och är det verkligen någon som passar i det egentligen?

      Radera