22 januari 2013

UppCon-12 del 1

Så här i vintermörkret har jag åter börjat sortera i mina bilder från i somras och tänkte att jag kunde börja med att skriva om när jag och två av mina vänner var på UppCon 15-17 juni. Förberedelserna inför evenemanget började en tid innan, naturligtvis ville jag klä mig så gyaru som möjligt och då behöver man ett par snygga naglar! Jag blev inspirerad av set nr 1 och nr 3 uppifrån räknat på bilden nedan ifrån Happie nuts nr 4 2012.


...Och så här blev de!




Insåg senare att jag aldrig tog nån bild på högerhanden med naglarna på... Men ni förstår grejen ungefär. En kul grej var att när jag kom tillbaks med dessa till jobbet efter helgen så var det en av gubbarna som undrade väldigt. Han tyckte att "ja så där ser jag också ut när jag mekat i bilen!". Hihi!


Min kompis Y hade också fixat snygga naglar!


Y på Max i Uppsala i väldigt snygga gröna cirkellinser. Vi började dagen med att gå och käka lunch innan vi gick tillbaks till kön för att komma in på området.


Min outfit dag 1: Spetsklänning: H&M, skor: Melba, hårband: Accessorize, väska: 109, skarf: Rut m. fl.




Sminkningen dag 1. Vågat hår, princess mimi sesam grey cirkellinser, diamond lashes celeb eye & nudy eye.


När vi väl hade kommit in på området vid Uppsala konsert & kongress där konventet höll till så sprang vi runt och tittade i stånden i tältet och anmälde oss till grejer vi ville va med på osv...


Här sitter vi i en soffa och softar efter att ha vart runt i stånden. En av mina kompisar köpte glittriga skosnören till sina dojor.


När vi satt där i soffan tittade jag ut genom fönstret och fick syn på den här coole snubben som väntade på att äntra stora scenen. Grymma brillor...



Vi gick ut för att kika vad det var för något. Det visade sig att han var medlem i den japanska gruppen M.O.V.E. som var där. De höll ett föredrag om fenomenet vocaloid, en animerad figur som har en egen röst som är helt uppbyggd i en dator. Det finns vocaloider i japan som släppt egna låtar. Det hela var rätt intressant.


Det finns alltid en massa kul männskor att titta på när man är på ett så stort konvent som uppcon. Här är en tjej som hade en liten flagga instucken i håret!

Vi var som sagt med på lite event och workshops, bl a så var vi på hostcafé. Det var mycket trevligt, men förbjudet att ta kort så inga bilder därifrån. Senare på eftermiddagen var det dock dags för cupcake-workshop!



Min kompis L skryter om hur bra hon är på att göra cupcakes (bara för att en stund senare ondgöra sig över att de inte hade några riktiga tyllar). Hihi!


Cupcakes blev det i alla fall!



Bredvid mig satt det en söt tjej med ett riktigt coolt mobilskal, periodiska systemet!


Fast det bästa med en cupcake-workshop måste ju ändå vara att man får äta upp den sen! (Men de var nästan i mäktigaste laget, man blev proppmätt på den.)


Självklart blev det även en hel del tid i karaokerummet. På grund av något missförstånd (?) så fanns det ingen japansk karaoke i år utan det var bara k-pop. Trist men det fick gå ändå, jag sjöng Girls' Generation för glatta livet!


När kvällen sedan var på väg mot nattetid var det en japansk dj som spelade i tältet. Han var rätt bra och vi stannade och lyssnade och dansade en stund. Dessvärre kunde vi inte vara kvar så länge eftersom vi sov hos en kompis borta i Sala och var tvungna att ta sista bussen hem ganska tidigt. Så dagen slutade med att vi trötta men rätt nöjda halvsover på bussen hem för att sedan sova några timmar innan dag 2 tog sin början. Men mer om det kommer i ett senare inlägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar