1 juni 2013

Trerätters middag

Lunchen idag blev en ganska spartan sak köpt på ica. Annat var det med middagen igår kväll! Jag var på after work med jobbet på ett ställe som heter hornuddens handelsträdgård. De har förutom handelsträdgård med växter till försäljning även en liten butik med delikatesser samt café och resturang. Vi firade av en arbetskamrat som gick i pension idag. Hans sista råd till mig var att inte stanna för länge på samma ställe. Men oj, till att börja med vore jag glad om jag får stanna ett år på samma ställe.

Hur som helst fick vi en finfin lokalproducerad trerätters middag med tillhörande alkoholfri dryckesmeny! Så här kommer ett riktigt mat-inlägg!


Till förrätt var det carpaccio med deras egen sallad, men jag som inte äter kött fick gravad gös. Den var så god! Mina köttätande kollegor gick verkligen miste om nåt där, kanske det bästa på middagen. Det var förutom sallad även rödbetschips och inlagda gula morötter till. Till detta serverades det äppelmust.


Huvudrätten var wallenbergare gjord på gädda med potatis, brynt smör och inlagd gurka. Till detta serverades även sallad och lättöl. Jag som aldrig ätit vare sig wallenbergare eller gädda förut tyckte det var riktigt spännande. Smaken var det inget fel på men jag kände av lite väl mycket hårda små rester av nermalda ben som de inte hade lyckats rensa bort, gädda är ju känt för att ha otroligt mycket ben i sig. Middagens riktiga höjdare var faktiskt potatisen, det var länge sedan jag åt sån smakrik potatis.


Till efterrätt slutligen var det rabarber på längden och tvären: Rabarbergelé med rabarbersorbet och rabarberskum, bredvid det rabarbercurd med maräng och på toppen av allt ett rabarberchips (som faktiskt var det godaste i hela middagen). Till detta serverades kylt rooibus-te smaksatt med grapefrukt, ingefära och honung. Det var på det stora hela en väldigt trevlig kväll på ett superfint ställe med fantastisk utsikt. Det är väl värt ett besök om ni får chansen, (ägaren var dock i lite pratigaste laget med anekdoter om maten och sitt företag, men bortser man från det var det tiptop.)



Så här såg jag ut igår. Fick så mycket komplimanger för min frisyr så hälften kunde vart nog. Den tog ju max 5 min att sätta upp. ^^; Enda fördelen med att mitt hår har så mycket slitna toppar och är i så stort behov av klippning är att det trasslar till sig och är väldigt lätt att få upp volym till en knut!

Jag hade tänkt att detta skulle bli det sista inlägget i maj, men nu blev det visst det första i juni istället! Godnatt och sov gott därute. Dröm fina drömmar om sommaren som äntligen är här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar