29 november 2011

Novemberväxtlighet

Det blir bara mörkare och mörkare ute och växtligheten går verkligen på sparlåga. Då får man istället glädja sig åt den växtlighet som sker inomhus! Min novemberkaktus blommar just nu, och mer än någonsin förut tror jag. Helt fantastiskt vad det är mycket knopp och blom i den. (Kan inte låta bli att lägga upp två bilder, den är ju så fin!)



En annan väldigt rolig grej är att mina pelargonsticklingar börjar få rötter! Jag har aldrig tagit sticklingar från den förut så jag var osäker på hur det skulle fungera, men det verkar gå fint. (^.^)
Min pelargon är en äkta mårbacka-pelargon med anor från Selmas tid. Jag fick den av en kvinna som i sin tur fått den av en kvinna vars mor hade jobbat på Mårbacka för Selma Lagerlöf, och det var hon som fått pelargonen från början! Det är lite kul att ha sådana blommor som man inte köpt, utan att de skänkts vidare som sticklingar i olika led och lever vidare i generationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar