21 januari 2013

Bacalao


Idag blev det en spansk fiskrätt till middag. Ja så hette den iallafall i kokboken. Blev rätt gott hur som helst med paprika, soltorkade tomater och torsk. När jag satt och åt dök ett gammalt reseminne upp i huvudet...

Första gången jag besökte Barcelona så var jag där med min syster. Första dagen när vi kommit dit skulle vi ut och äta middag och hittade en trevlig liten uteservering. Då ingen av oss äter kött blev vi rekommenderade en fiskrätt med fisken bacalao, tydligen en lokal specialitet. Jaja det låter ju bra tänkte vi. Så fick vi in en vit fiskbit i lite rinnig tomatsås med mandelspån på, potatis ingick också. Men vad är detta tänkte vi, så jag fick upp mitt lilla reselexikon... och det visade sig att bacalao betyder inget mindre än torsk på spanska!! Haha, det kändes inte riktigt lika exotiskt längre, men vi fick oss ett gott skratt och en helt ok middag!

Nu blir det alldeles strax andra säsongen av Game of Thrones på tv bara guldbaggegalan tar slut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar