10 oktober 2011

Ett NEWS utan Yamapi och Ryo...

Sent igår kväll fick jag reda på att två av medlemmarna i ett av mina favoritband, det japanska pojkpopbandet NEWS, meddelade i fredags att de lämnar bandet. Min stora favorit Yamashita Tomohisa ska satsa på sin solokarriär fullt ut och bandkollegan Nishikido Ryo lämnar NEWS för att satsa helt på sitt andra band Kanjani8. Egentligen känns det på ett sätt ganska väntat, de har inte haft några direkta bandaktiviteter sen förra hösten, Yamapi släppte ett mastigt dubbel-debutalbum som soloartist i vintras och Ryo har haft mycket att göra med Kanjani8 under året som gått. Det har dessutom alltid känts som att Ryo tyckt lite bättre om Kanjani och känt sig mer hemma där.

Bandet bildades för 8 år sen och hade från början 9 medlemmar. De tappade en rätt så snart efter och runt 2006 tror jag det var som ytterligare två bandmedlemmar blev utsparkade på grund av minderårig alkoholkonsumtion och lite sånt. Vid detta tillfälle stängdes också hela bandet av från aktiviteter i mer än ett halvår. När de sedan fick börja igen 2007 så var det som ett NEWS med 6 medlemmar. Det var under den våren som jag hittade dem och lärde mig att älska dem... Och i början av 2008, när de kanske stod i toppen av sin popularitet såg jag deras första konsert i Tokyo Dome. Det var magiskt!

Nu kommer NEWS att fortsätta i ny tappning med enbart 4 medlemmar kvar. Frågan är hur det kommer att gå och hur aktiva de kommer vara. Som läget är idag har det ju hänt rätt lite med dem under de senaste åren och ena halvan av bandet har varit rätt så aktiva med sin sidoduo, Tegomasu. Hur jag själv kommer göra vet jag inte riktigt än... Men jag får väl avvakta tills nästa skiva kommer och försöka avgöra om det NEWS jag än gång lärde mig älska fortfarande finns kvar där någonstans. Säkert är i alla fall att jag kommer fortsätta följa Yamapi, det var trots allt där jag började. Men vad jag än säger så tyckte jag om att se dem ihop som grupp...


[A-P] NEWS - DREAMS from DVD vostfr by Akira_Shock

Den magiska versionen av Dreams från deras första konsert 2007 efter att de hade varit avstängda. Hur kan man inte älska dem? ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar