6 oktober 2011

Tranströmer fick nobelpriset!

Sitter här och är lycklig! Äter ungsbakad pumpa till lunch och gläds åt att det nyss blivit känt att Tomas Tranströmer får nobelpriset i litteratur! Det trodde jag faktiskt inte skulle hända. Jag menar han är varje år med i förhandssnacket i Sverige, men det är ju i Sverige. En svensk kan ju knappt få nobelpriset eftersom det utses av svenskar... det lär ju ha varit ramaskri sist det hände på 70-talet. Jag kan inte säga att jag känner till så mycket om Tranströmer, men vi fick läsa en av hans dikter på svenskan i gymnasiet och den gjorde ett oerhört starkt intryck på mig. Ett urdrag ur C-dur av Tomas Tranströmer:

Natten lyste vit.
Han gick fort av glädje.
Hela staden sluttade.
Förbipasserande leenden -
alla log bakom uppfällda kragar.
Det var fritt!
Och alla frågetecken började sjunga om Guds tillvaro.
Så tyckte han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar