10 november 2012

Nya cirkellinser

Hu, idag har det varit riktigt grått och trist ute. Till slut lyckades jag i alla fall pallra mig i kläderna och förvandla mig själv till en brown eyed girl!


Japp, idag har jag premiäranvänt mina nya cirkellinser som jag beställde häromsistens från Eyecandylens. För första gången provar jag ett par bruna linser, raka motsatsen till min egen ögonfärg! Linserna är ett par Café Mimi i färgen Latte Brown från GEO. Linserna kom förpackade i en trevlig liten kartong med ett linsfodral och kort att fylla i när de öppnades.



Det som är bra när man beställer linser från GEO är att de har börjat med ett system där du får skrapa fram en kod som du sedan fyller i på en speciell websida för att verifiera att du fått en äkta vara. Detta är ett led i att det uppenbarligen finns problem med falska och farliga kopior av cirkellinser i asien.


Nu till att prata om själva linserna. De är 15 mm i diameter, har en basradie på 8,7 och håller i ett år efter öppnandet. Själva linsen är såvitt jag förstår identisk med princess mimi linserna (som jag har i grått) förutom mönstret. Mönstret är väldigt fint och rätt diskret, det ska vara inspirerat av en caffe latte. Färgen går lite i brunt och gult. Jag tycker linserna är riktigt bekväma men självklart mixar de sig inte helt med mina blå ögon. Jag tycker ändå att effekten blir riktigt fin eftersom mönstret är nästan lite stjärnaktigt. Förstoringen är som den brukar med 15 mm-linser men den yttre ringen här är brun istället för svart så jag tycker att dessa linser ger en mjukare förstoring än vad princess mimi linserna ger. Jag tycker också att den bruna färgen kommer fram tydligare på kort än vad den faktiskt gör i verkligheten. I det stora hela är jag riktigt nöjd med dessa linser. Nog pratat nu, nedan syns bilder utan smink med en lins i så att ni kan se skillnaden.

I dagsljus

Med blixt

Jag bestämde mig för att köra på gyarumake fullt ut idag och det var kul att fota mina nya linser så här kommer ett litet fotospam...







Till sist, så här ser jag ut idag. Jumper: Top shop, kjol: Bikbok.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade till din blogg när jag sökte efter cirkellinser.
    Men hur vet man att man får en produkt från GEO? Och hur kollar man
    så de är äkta? Gick in på sidan men blev helt förvirrad,
    tacksam för svar (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ursäkta att jag dröjt så med att svara, har inte ägnat så mycket tid åt min blogg på sistone. (^^;)
      Det finns cirkellinser av en mängd olika märken och det kan vara lite förvirrande för att en del av dem saluförs under olika namn i japan och korea. GEO är ett av de största märkena och jag har varit väldigt nöjd med de två par linser jag har av det märket. Det som GEO börjat med är en äkthetskontroll, du skrapar fram en kod på förpackningen (typ som med en trisslott) som du sedan skriver in på en sida på internet (adressen står på förpackningen). När man skrivit in koden får man reda på att det är en riktig produkt från GEO, om man provar och skriver in samma kod igen så kommer det stå att den redan är använd tidigare. (Jag har provat av ren nyfikenhet.)
      Vilka linser som passar en kan vara väldigt individuellt, jag har t ex ett par av ett annat märke som inte alls passar mig, de vandrar mycket i ögat och hakar i ögonlocken osv. Eftersom jag är ganska närsynt så kollade jag upp synen och köpte vanliga linser hos optiker innan jag provade med cirkellinser. Personligen har jag inte upplevt att diametern spelat någon större roll, men för mig verkar baskurvan vara viktig för passformen. Det där är säkert också lite individuellt för jag har en kompis som inte upplevt någon skillnad med det.
      Tänk på att cirkellinser inte bör ersätta vanliga linser och användas varje dag, läste någonstans att de inte har samma syregenomförsel som vardagslinser har så att ögat inte andas på samma sätt i dem. Vet inte om det är sant eller inte, men det är alltid bra att vara försiktig och ta ut dem om det börjar skava i ögonen. Det blev ett långt och pladdrigt svar men hoppas att det hjälpte något! Lycka till med cirkellinserna!

      Radera
  2. Tack för superbra info! Fick just den första vettiga förklaringen till varför cirkellinser skulle kunna vara farligare än andra. Heja dig! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul om den lilla kunskapen jag har kan vara till nytta även för andra!

      Radera