22 november 2012

Parkbesök i sthlm del 1

Igår hittade jag en karta över Gröna Lund i fickan på jeans-shortsen, vilket betydde att jag inte använt dem sen semestern i augusti... Så för att åter göra en återblick till sommaren tänkte jag skriva om avslutningen på min sommarsemester som var ett litet sthlm:s-besök hos brorsan. Äntligen gick en barndomsdröm i uppfyllelse, ett besök i Bergianska trädgården med Viktoria-huset som höjdpunkt. Det är en botanisk trädgård som ligger vid universitetet i sthlm och som jag drömt om att besöka sen jag läste om den och victoria-näckrosorna i Linneas årsbok när jag var liten.




Efter att ha mött upp med vår kompis C så började vi med en liten lunch/fika på parkens fik som ligger vid det största växthuset. Vi var aldrig in i det så det har jag kvar till en annan gång. Det kostar inträde att gå in i växthusen men annars får man promenera fritt i parken. Viktoriahuset kostar dock bara 20 kr, vilket det helt klart är värt!
Vädret var väldigt växlande och strax efter att vi fikat klart började det ösregna. Tur då att vi kunde fly in i det vackra Viktoriahuset tills det slutade!




Det lilla växthuset är uppkallat efter jättenäckrosorna som växer därinne. Det är andra gången jag ser dessa märkliga växter. De finns också att beskåda på trädgårdsföreningen i gbg där jag såg dem för första gången för några år sen. Blomknopparna slår ut nattetid i just augusti och man kunde se att det var en knopp som höll på att blomma när vi var där. Det är ju dock bladen som är riktigt imponerande!





Det fanns så klart väldigt många fler spännande näckrosor och andra tropiska växter att beskåda därinne, så fortsättning följer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar